onsdag 6 oktober 2010

Dahlian den sköna!

Åh, dessa skönheter som verkligen inte ber om ursäkt för sig där de står i rabatten...



Det börjar bli dags att ta in och vinterförvara dahlians frostkänsliga knölar nu i oktober. Jag satte mina plantor från frö i våras och vissa av dem blev huuur stora som helst! Där kan man verkligen tala om lön för odlarmödan... Titta in på Dahlia.se för att få tips och råd från en expert när det gäller vinterförvaring, odling osv. Jag har själv aldrig odlat dessa blommor förut men det jag har läst mig till innebär att man ska gräva upp rötterna, låta dem torka något i ett svalt utrymme och sedan lägga dem i en trälåda med sandblandad torv. Vi får se hur det går men man kan ju alltid sätta nya fröer nästa år om det inte fungerar...

Jag tänker minsann kolla in vilka olika sorters fröer det finns redan nu hos fröfirmorna så jag är förberedd inför nästa säsong ;0).

Kul när man upptäcker en helt ny art som man inte har lagt märke till tidigare...

/ Anna

5 kommentarer:

  1. Dahliorna är verkligen vackra. Jag hade mina först i sommar också :)
    Ha en bra dag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja nu är det dax för sådant. Usch jag skäms,jag har inte nattat mina pelargoner ännu. Undrans om dom överlever mitt slarv;)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är dahlior helt underbara! Själv är jag uppvuxen med dem. Min mormor hade mängder och kom alltid med stora buketter under sensommaren!

    De senaste åren har den varit lite bespottad och avfärdad som allt för prålig. Det har dock inte bitit på mig och här hemma har vi alltid haft många sorter:)

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera