fredag 6 augusti 2010

En fest i växthuset...

Vi fick verkligen en underbar kräftskiva häromkvällen. Det visade sig att både Matilda såväl som Albin älskar kräftor så nästa gång kommer vi nog att köpa färdigskalade kräftstjärtar också. Det blev lixom att jag och Niklas mest fick äta klorna ;0). Lilla Bo har inte utvecklat kräftpassionen riktigt ännu så han höll sig mest till ärtorna han pillade ur sina skidor. Gick ju bra det med!







Tänk att vissa barn ska behöva råka ut för allt! Vi var ute i blåbärsskogen hela familjen och lille Bo blev stucken av något kryp. Vi märkte inte det förrän vi kom hem igen men det blev en rejäl bula i huvudet. Nästa dag var han riktigt röd och lite svullen på halva huvudet. Efter ett samtal till 1177 (tack för att ni finns!) var det bara att lägga på ett alsolspritsförband och linda runt. Visst ser han sjuk ut :0)!

Dagen efter var allt det röda borta. Den här gossen har redan råkat ut för mer än båda hans syskon har tillsammans. Jag bävar för hur nästa barn ska bli... ;0)



Mitt klimatsmarta råd för idag blir att laga mer vegitarisk mat. Lyckas man byta ut tre middagar i veckan ska man vara stolt! Jag kan varmt rekomendera Anna och Fanny Bergenströms kokböcker "Kärlek, oliver och timjan" och "Under valnötsträdet". Recepten är fantastiska och allt smakar sååå gott. Bilderna gör inte saken sämre heller... I dessa böcker kan man hitta bra vegetariska recept såväl som recept med kyckling och lamm. Kött som är bra att äta ur såväl miljösynpunkt som ur hälsosynpunkt.




Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. Åh, längtar till årets första kräftis! Ser galet mysigt ut att ha det i växthuset!

    Vegetariskt ska det va! Äter själv bara fisk i köttväg och "under valnötsträdet" är en favorit i vårt kök!

    Jo du, hur var det jag skulle göra om jag ville prenumenera på ditt nyhetsbrev?

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med lite boktips!
    Ni verkar haft jättemysigt med er kräftskiva :) Vi tar skivan nästa vecka!

    SvaraRadera
  3. vad mysigt ni har haft det i växthuset! Ser gott ut med kräftor...vi ska ut och fiska ikväll...krama om lille Bo...kramis semlan

    SvaraRadera
  4. Härlig bild av Bo! Tycker det fångar hans karaktär lite. En riktig tuffing!!

    SvaraRadera
  5. Va fint det blev i växthuset, underbart med en liten kräftskiva där.

    Det är många som har fått konstiga bett i sommar och som har fått söka upp läkare för dem som svullnar och blir röda. Det är tydligen någon sorts spindel säger de men inte farligt utan det ser otäckt ut.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, det är en härlig söker!

    Ainosofia (Fin)

    SvaraRadera
  7. Ohh Vilket fint växthus, rena drömmen och i järnsängen kan man ligga och få ljusterapi.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig kräftskivefest i växthuset! Ser härligt ut!
    De böcker du tipsar om har länge stått på min önskelista. Nån gång ska jag köpa dem :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Stackars lille Bo, bra att det gick över relativt fort. I år verkar det ha funnits en otrolig massa konsitga insekter, själv har jag blivit biten i nacken av något och det vill inte riktigt gå över.....nåja.
    Redan ser västhuset ut som om det alltid funnits, det är lummigt och grönt och fint där inne och otroligt mysigt - du är så fantastisk på att få till det!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Underbar tillställning i ditt växthus.

    SvaraRadera
  11. Lilla plutten.... Min yngsta dotter gick en dag och klagade på flugor... tills jag såg vad hon menade - en fästing satt mellan små fingrar!!! USCH!!!

    Så kul det ser u t på eran kräftskivan! Trevligt att barn tyckte om kräftor också!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
  12. Stackars liten:( Ja det är konstigt att en och samma ska råka illa ut, min mellan pojk är en sådan olycks fågel:(

    Så mysigt det var i växthuset, förstår att festen blev lyckad!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  13. Finare ställe för en kräftskiva finns inte, så vackert du gjort. Och så gott det är med kräftor, har redan ätit 2 ggr iår, bägge lika goda. Synd om sonen, tur att det gick över.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  14. Ni har nog det finaste växthus/uterum jag sett som inte är i en reklam för sådana! Jag blir så avis och känner att jag under natten ska påbörja "tjatförberedelser" för att få min man till att förstå att det är precis vad vi behöver också!

    Sötaste sonen i förband också!

    /Åsa Bergström

    SvaraRadera
  15. Jisses vilket fint växthus! Ett sånt växthus e min dröm! Fast det passar inte in med vårt 50-tals hus eller i vår lilla trädgård.

    O vilken gigantisk stor grönsaksodling! Härligt!

    Så kul att du hittade in på min blogg och att du tycker om mina foton! Det värmer :D Du tar inte så tokiga foton själv ;) Du har ju många vackra ting o fota oxå!

    Jag e impad av allt fint ni snickrar o syr! Jag önskar att jag hade mer tid till sånt, det blir ibland men inte så ofta som man skulle vilja.

    Ha det gott!

    SvaraRadera