Visar inlägg med etikett Godis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Godis. Visa alla inlägg

måndag 20 december 2010

Vem kom på den idén?

Ibland gör man saker bara därför att det alltid har varit så...

Ta knäck till exempel! Vem i hela fridens namn kom på idén att man ska försöka få ner den brännheta smeten i pyttesmå, instabila formar av papp (som dessutom sällan eller aldrig släpper)?

Näpp, i år är jag gumman mot strömmen!

Barnen fick knäck i små strutar jag gjorde av bakplåtspapper och vi vuxna får äta knäck i form av kola inlindad i papper. Såååå mycket enklare och dessutom behöver jag inte oroa mig för att de små ska sätta i halsen. (Vi har ju varit med om en och annan incident av det slaget...)



En knäckstrut på lördagen och alla var nöjda och glada! Inte ett E-ämne så långt ögat kan nå... ;0)



Nu har jag en fråga jag skickar ut i etern...

Marmeladgodis!

Hur gör man? Jag har försökt med åtminstone fem olika recept men skiten stelnar ju aldrig! Om du har ett recept som fungerar, snälla dela med dig! :0)

I eftermiddag presenteras den lyckliga vinnaren av tävlingen jag har haft här på min blogg!

Anna

fredag 17 december 2010

Recept på fudge...



Jag lovar, man kan inte sluta äta dessa när man väl har börjat!

Ingredienser:

2dl vispgrädde
1dl sirap
3dl strösocker
3msk kakao
1msk vaniljsocker
1dl hackad mandel
2msk smör

Blanda ihop grädde, sirap, socker och kakao. Låt koka tills det klarar kulprovet. Tillsätt vaniljsocker och smör och vispa kraftigt ett tag. Häll till sist ner mandeln. Häll ut smeten i en ungsfast form ca 20cmx20cm täckt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär sedan upp bitar.

Lycka till!

Anna