onsdag 14 november 2012

Skogsbruk med häst

Idag har jag övat på att tömköra och sela en häst. Jag har nämligen ett mål... om någon månad ska det vara jag som kör Flora där ute i skogen när virket ska hem från skogen. 

I "mitt" nya hus behövs det nämligen ved för att kunna elda i pannan och ingen värme är så trevlig som den man har tillverkat själv. :) Det är inte helt enkelt att sela en häst men jag är på god väg att få kläm på det också nu. Tänk att allt sådant här var vardag för många män för bara 60-70 år sedan. Idag ser det smått exotiskt ut men jag hoppas och tror att fler skogsägare ser fördelarna med att använda häst när man ska transportera virket från skogen. Kalhyggen gör ingen glad och forskning visar (inte helt överraskande) att den biologiska mångfalden ökar i skogar där man tillämpar "Naturkultur" (skogsbruk utan hyggen). Det som dock är lite mer förvånande är att detta sätt att bruka skogen har visat sig mer lönsamt eftersom man får fram mer A-klassat virke som ger bättre betalt för skogsägaren. Titta in här: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/?news=12709 om du vill läsa mer. 

Fördelen med att köra med häst i skogen är så klart att de inte förstör marken de går på som maskinerna gör, inte drar disel och är tystare. Dessutom är det mycket enklare att komma åt i svår terräng, men det allra bästa är nog att man får arbeta tillsammans med sin bästa vän! 


Anna

9 kommentarer:

  1. Ah, härligt. Är det Flora på bilden eller är det en annan häst?

    SvaraRadera
  2. O vad det ser mysigt ut. Gillar dessa muskel hästar. Önskar dig en underbar dag kram Beijan

    SvaraRadera
  3. Fångades av rubriken hos "Bakom Berget-bloggen och halkade in här.
    Vi har fem nordisar och använder dom för körning och ridning.
    Vedkörningen är vallacken Balders uppdrag vintertid.
    Annars har vi Pia som är pensionär.
    Randi som är mamma till Balder, Axel och Konjak.
    Det ska bli roligt att se hur du utvecklas tillsammans med din Flora.

    SvaraRadera
  4. Ser helt underbart ut. Bilden får mig att tänka på min farfar som hade en ardenner han arbetade med i skogen hände även ganska många ggr att han fick dra fram älg när inte traktorer kom åt. Numera gör väl oftast det med fyrhjuling.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. låter så härligt.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Man önskar verkligen att de återgick mer och mer till häst, det är sån skillnad på marken när de är klara, med maskin blir hela naturen förstörd och ärren tar massor av år att läka!

    Så vacker bild!!

    Ha det fint,kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Åh vad mysigt att köra häst
    gjorde det när jag var liten
    Ditt hus är så fint kul att planera
    Ta hand om dig
    Kram Tina

    SvaraRadera